Thursday, August 09, 2007

Karangan budak tahun 4~

Karangan budak darjah 4

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuksehingga mencapai takat suhu beku.Sebab itu saya tidak mandi pagi sebabair kolah jadi air batu dan air paiptidak mahu keluar sebab beku di dalambatang paip. Pagi itu saya bersarapandengan keluarga di dalam unggun apikerana tidak tahan sejuk. Selepas ituemak saya mengajak saya menemaninyakepasar. Tetapi saya tidak mahu. Selepasemak menikam perut saya berkali-kalidengan garfu barulah saya bersetujuuntuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar ituletaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi8 kilometer nak sampai pasar sayaternampak sebuah lori kontena melurudengan laju dari arah belakang. Diamelanggar emak saya. Emak sayatercampakke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!".Lepas itu emak sayanaik semula danmengejar lori tersebut. Saya pun turutberlari dibelakang emak saya kerana takut emaksaya melanggar lori itu pula. Pemandu loriitu nampak kami mengejarnya. Diapunmemecut lebih laju iaitu sama dgnkelajuan cahaya.Kami pulaterpaksa mengejar dengan lebihlaju iaitu sama dengan dua kali gandakelajuan cahaya. Emak saya dapatmenerajang tayar depan lori itu. Loriitu terbabasdan melanggar pembahagi jalan lalubertembung dengan sebuah feri. Feri ituterbelah dua.Penumpang feri itu yang seramai 100orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangatmarah. Dia pun bertukar menjadi Ultramandan memfire pemandu lori. &n bsp;Pemandulorimenekan butang khas didalam loridia..lori itu bertukar menjadi robotTransformer.Mereka bergaduh di udara. Emak sayatidak puas hati. Dia pun terus menyewasebuah helikopter di Genting Highlandsdan terus ke tempat kemalangan. Diamelanggar pemandu feri yang telahbertukar menjadi Ultraman itu. Pemanduferi itute rkejut dan terus bertukar menjadipemandu feri semula lalu terhempas kejalanraya.Pemandu feri itu pecah. Pemandu lorisangat takut melihat kejadian itu. Diameminta maafdari emak saya. Dia menghulurkan tanganingin bersalam. Tetapi emak saya masihmarah.Dia menyendengkan helikopternya danmengerat tangan pemandu lori itu dengankipashelikopter. Pemandu lori itu menjerit"Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak sayamenghantarhelikopter itu ke Genting Highlands.Bila dia balik ke tempat kejadian, diaterus memukulpemandu lori itu dengan beg tangannyasambil memarahi pemandu lori itu didalambahasaInggeris. Pemandu lori itu tidak dapatmenjawab sebab emak saya cakap orangputih. Lalupemandu lori itu mati. Tidak lamakemudian kereta polis pun sampai. Diamembuat lapuranke ibu pejabatnya tentang kemalanganngeri itu. Semua anggota polis dipejabat polis ituterperanjat lalu mati. Orang ramaimengerumuni tempat kejadian kerana inginmengetahuiapa yang telah terjadi. Polis yangbertugas cuba menyuraikan orang ramailalu dia menjeritmenggunakan pembesar suara. Orang ramaiterperanjat dan semuanya mati. Selepasituemak saya mengajak saya ke pasar untukmengelak lebih ramai lagi yang akan mati.Di pasar, emak saya menceritakankejadian itu kepada penjual daging.Penjual daging danpeniaga-peniaga berhampiran yangmendengar cerita itu semuanya terkejutdan mati.Saya dan emak saya terus berlari balikke rumah. Kerana terlalupenat sebaiksaja sampaidi rumah kami pun mati. Itulahkemalangan yang paling ngeri yang pernahsaya lihatsebelum saya mati.
posted by Sweet Moment at 4:43 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home